Varför ska företag arbeta med sociala medier?

unsplash-image-9Zjd7PE_FRM.jpg

Många företagare är skeptiska till varför man ska arbeta och synas på sociala medier. Vi på Wampp vill gärna ge dig som företagare tips och råd och förklara varför just ditt företag kan på ett lönsamt sätt arbeta med sociala medier.

 

Synlighet

83 % av internetanvändarna befinner sig på sociala medier enligt svenskarna och internets undersökning för 2020. Detta gör att man vet att beslutsfattare för olika företag faktiskt nätverka runt och söker efter svar på just sociala plattformar. Varför ska inte du och ditt företag dra nytta av att synas när beslutsfattarna befinner sig? Det är ett enkelt och billigt sätt att öka företagets synlighet med hjälp av sociala medier. Sätt igång och synas, sälja och bygg ditt varumärke idag! Frågan du bör ställa dig först är vilken/vilka plattformar är bäst för just ditt företag?

unsplash-image-I4p0FcjDBJI.jpg

Strategi

Innan du börjar bygga ditt varumärke på sociala medier bör du tänka ut vilken plattform dina kunder/målgrupp finns på. Vad vill du få ut av sociala medier? Mål och visioner? Bygg din strategi innan du börja sätta i gång. Gör upp en tydlig plan som alla kan arbeta efter som kommer vara involverade i att arbeta med era sociala medier. Ska ni arbeta organiskt eller använda annonsering, kanske både och?

Vilken tonalitet och färgsättning vill ni använda er av?

Ju mer ni har klart före ni startar upp, desto tydligare och enklare blir det för företaget att bygga upp en stadig grund för att fånga upp befintliga och potentiella nya kunder.

 

Innehåll

När du nu vet ditt mål och har en tydlig strategi för sociala medier och vilken målgrupp du vill vända dig mot, är det nu dags att börja tänka på vilket innehåll du ska lägga ut. Att bygga upp en tydlig innehållsstrategi är jätteviktigt för att man ska kunna hålla en ”röd tråd” genom flödet och det ska vara tydligt på vilka produkter/tjänster du erbjuder dina kunder. Vad kan du hjälpa dina kunder med, hur kan dina produkter underlätta för dom? Varför ska dina kunder följa dig? Tänk noggrant igenom detta innan du börja publicera innehåll. Exempel på innehåll:

Bilder | Video | Instruktioner | Blogginlägg | Vlogg | Nyhetsartikel | Podd | Livesändningar | Infografics | Tips | Recept

unsplash-image-71Qk8ODIBko.jpg

Uppföljning/Analys

Det är så viktigt för att kunna optimera till det bättre, att analysera vad det är för innehåll som skapar störst engagemang i form av gilla, kommentarer, spara, delningar och meddelanden. Vilket innehåll är det din målgrupp faktiskt uppskattar? Vad gör dom som är bra? Vad vill du att dom ska göra? Hur kan man få dom att göra det du vill? Analys är en viktig del i att skapa bättre innehåll som skapar större engagemang och i sin tur skapar större synlighet för ditt företag. Exempel på mätpunkter:

  • Antal följare

  • Exponeringar

  • Räckvidd

  • Interaktionsfrekvens

  • Konverteringar

 

Wampp erbjuder tjänster inom sociala medier:

  • Rådgivning - boka rådgivningstimme och få svar på alla dina frågor kring sociala medier och vi ger er råd och tips på tillvägagångssätt.

  • Start-Kit - vi hjälper er att starta upp ert företag konto på Linkedin, Facebook och Instagram och fyller era sidor med toppbild/profilbild och de 6 första bilderna på instagram som speglar ditt företag.

  • Vi sköter allt - vi hjälper dig med allt men med bästa resultat gör vi det helst tillsammans då ni sitter på kunskapen kring era produkter/tjänster. Är ni ett mindre företag och har en person på plats som ska sköta era sociala medier så kan vi bistå med utbildning och rådgivning i form av timkostnad eller halvdagsutbildningar.

unsplash-image-niUkImZcSP8.jpg

Sista men inte minst lite snabba sociala medier tips:

  • Tänk på att ni ska hinna planera, producera, publicera, bevaka, besvara, analysera och optimera era sociala medier. Sätt av tid!

  • Analysera dina konkurrenter och kunder på vad dom gör. Vad gör era konkurrenter bra och vad kan ni göra bättre? Vad engagerar era kunder, hur kan vi få dom att engagera sig i oss?

  • Att analysera statistiken, se vad som skapar engagemang och inte. Fortsätt med det som funderar och sluta med det som ingen engagera sig i. Sluta inte att testa er fram!

  • Håll dig uppdaterad på vilka funktioner som uppdateras på de olika plattformarna och vad som händer på sociala medier. Vissa uppdateringar kan påverka din strategi så pass mycket att du behöver se över den och uppdatera.

Stort Lycka till med era sociala medier! 🙂
Kontakta oss om du vill komma igång med sociala medier!

Previous
Previous

Varför det är viktigare än någonsin att uppdatera din webbplats

Next
Next

7 viktiga fotograferingstips för nybörjare.